Dandelion


Jag andas och lever just detta mina vanner! Jag investerade i denna underbara, fina, harliga och mycket spannade bok nu i helgen och jag maste erkanna: I love it! Jag minns att jag redan som ung flicka, sakert knappt 12 jordsnurr, fick en bok om orter av mina foraldrar. Jag plockade alla mojliga orter som vaxte fritt och borjade till och med odla. Fick tillatelse att grava upp grasmattan pa ena gaveln av huset dar jag odlade allt vad denna 12 ariga tjej formadde. Jag torkade orter, blommor och anvande aven farska sadana till just allt mojligt. Men mest te da min pappa alskade just detta. Vi hade en liten bod dar jag hangde langa raddor med blommor upp och ner i taket. Vi saftade och syltade bar och rabarber och mycket av var konsumtion kom fran den egna tradgarden. Pappa och mamma satte potatis som sa klart var klar precis lagom till misdommar. Och om det smakade gott! Jepp, som smor som smalte i munnen! Jordgubbar likasa. Pappa hade en kompost och vi alla fick hjalpas att springa ut med matrester och annat bra att lagga just har. Ringblomma blandades med olivolja och anvandes som lakande salva pa sma sar. Jag vet inte varfor, men for mig har det alltid varit naturligt att anvanda naturens lakadnde krafter. Rabarber vaxte fritt och de hann ju knappt knoppa forrans vi nop av de och doppade de i socker. Det har alltid funnit i mig, viljan att anvanda oss av naturens goda. Pa nogot satt faktiskt ocksa kunskapen. Den har varit sovandes nu i nagra ar, men jag kanner att den vaxer sig starkare och mer levade an nagonsin.
Nu i helgen har jag provat nagra nya guldklimpar i naturens apotek, namligen maskros och gulbeta. Eftersom inte vi har just maskros har i torra Arizona sa far det bli att kopa hem lite fran bondens marknad. Ekologisk sa klart. Ni hemma i Sverige kan ju sa klart plocka overallt, men undvik da helst att plocka nara vagar. Man kan anvanda blad, stam, rot och till och med blomman i te och sa klart i smoothies. Den ar vatskedrivande och har till och med utrensande effekter i var kropp. Man kan torka den eller anvanda den direkt. Underbar, nyttig och har helt bortglomda egenskaper. 
Aven den gula betan jag kopte var sa klart ekologisk. Den ar sa otroligt vacker nar man skar upp den att man blir glad bara av att titta pa den. Den smakar faktiskt till och med gott att bara mummsa i sig sa som den ar. Men hemma hos oss far den sa klart aka ner i en smoothie. Skala bara av det yttre skalet och blast och blad kan till och med ocksa aka med. Om du inte anvander ekologiska produkter i dina smoothies, skala allt du kommer over. Produkter med tjockt skal ar oftatst sakra kort att kopa icke ekoligiskt, da skalet oftast skyddar och motverkar gifter att absorberas. Exempel pa detta ar vattenmelon och avokado, majskolv mm. Men produkter du maste investera i ekologiska ar just betor, potatis (allt som vaxer i jord ar som svampar som suger upp allt) jorggubbar, nektariner, bananer (blir tungt besprutade tyvarr).
Jag har borjat odla lite har borta, sa nu i helgen satte jag Zuchini, gurka och broccoli, allt sa klart 100% ekologiskt. Bade jord och fron. Allt for att underlatta planboken som blir en aningen mer belastad nar man bara koper ekologiska produkter. Dessutom alskar jag att odla, har alltid gjort och kommer alltid att gora. Nu kallar verkligeheten pa Josse, som skulle kunna skriva i all oandlighet om just detta amnet. Noah skall till skolan och sjalv ska jag hoppa in pa gymmet en svang men lillan. Jag tror det blir en svang till bondens markand ocksa, har har vi rullians pa frukt och gront, sa har maste inhandlas mer. Nu ska jag ga och smaska i mig min frukost, en smoothie med  bland annat nyheterna hemma: maskros och gulbeta! Delishious! Jag tankte att jag sklle forelasa i amnet for er, sa hall utkik for min forsta del som kommer att handla om immunforsvaret!   


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det ser vi fram emot!

2012-06-11 @ 21:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0