Fresh


Nagot jag verkligen brinner for ar detta! Mer och mer, starkare och tydligare hor jag en liten rost inne i mig som skriker och ber mig oppna mina ogon och forandra varlden. Jag inser mer och mer att jag inte kan andra varlden, men min egen varld har jag full makt over. Kolla in trailern till denna dokumentar sa forstar ni vad jag snackar om! Bart och jag sag hela dokumentaren igar kvall och jag kan saga att jag satt och grat mig igenom precis hela filmen. Inte for att det var mycket hemska bilder vi sag, utan mest for att jag insag hur javla fint och naturligt det kan ga till. Hur kan vi ignorerar och latsas som om allt ar bra, ata maten vi gor nar vi ser hur det gar till. Kottet vi ater, djuren behandlas som inget annat an doda ting. De proppas fulla med antibiotika, tillvaxthormoner, allt bara for att vi alla maste ata kott precis varenda dag. Det ar forst nu nar jag bott har i USA ett tag som jag inser att det vi haller pa med i dagens industriella samhalle inte kommer halla, vi graver var egen grav och lamnar en sondertrasad varld till kommande generationer. 300 miljoner mannniskor bor i detta land, snacka om resurser som kravs for att forse alla vara lyxiga behov. Vi laser dagstidningen i 5 minuter och dricker vatten ur plastflaskor, kallsortering har ar inte en sjalvklarhet, vi fyller pa vara massiva sopberg och latsas som om ingenting har hant. Vi ater mat utan att reflektera over vart det kommer ifran och att det dessutom ar fullproppade med en massa gifter, det bryr vi oss inte ett jota om bara det smakar gott.
Jag har lange forsokt att efterstrava en ekologisk livsstil mer och mer, men har levt i en illusion om att det ar for dyrt och att djuren kanske inte har det sa daligt trots allt. Det ma vara dyrare att ata ekologiskt, men i langden ar vi alla vinnare och invanare i en gladare, mer hallbar varld. Vi kan och bor helt enkelt inte ata kott varenda dag, dyrt och osunt varesig det ar ekologiskt eller ej. Vi maste forsta att en cheesburgare for 10 kr ar billigt just darfor att den innehaller skit helt enkelt. Tycker vi att det ar ok att fylla vara kroppar med skit sa fortsatter vi att ata en massa sonderprecessad mat. Det daliga samvetet i min sjal har i alla fall natt en kulmen! Vill med detta inlagg bara bygga pa min syster Jennys funderingar kring ekologisk mat, med dessa asikter som jag i alla fall besitter. En arg, besviken, genomlurad, forbannad, javligt hoppfull, javligt tagga Josse checkar ut for idag.
Funderar till och med skarpt pa att bli egenforsorjande vad galler agg, da vet man vart de kommer ifran och att de lever att fullvardigt liv. Inspiration till detta har jag fatt fran min van Sofie som har en hel hog med fina sma hons pa hennes gard hemma i skane. Tack for det min van! 

Kommentarer
Postat av: Carran

Ja det e verkligen något att kämpa för. Var kan man se filmen? Ses snart:D

2012-04-24 @ 08:52:52
Postat av: Helena W

Åh så bra tänkt! Jag vill gärna ha en länk till filmen om du har!

Sofie har höns och en tupp i guld. Det var den som kom och knackade på här hos oss för två somrar sedan som hon därefter adopterade :) Kram!

2012-04-25 @ 08:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0